XІV Всеукраїнський конкурс учнівських робіт «Історія і уроки Голокосту» ім. І.Б. Медвинського, 2013–2014 навчальний рік. Секція «Переслідування та знищення ромів на теренах окупованої України під час Другої світової війни» Учасники та переможці конкурсу. Враження від роботи секції

У рамках XIV Всеукраїнського щорічного конкурсу дослідних і творчих робіт ім. І.Б. Медвинського, що його провів 17-18 травня 2014 р. Український центр вивчення історії Голокосту, вже вдруге відбулася окрема секція, присвячена трагічній долі ромів окупованої України.

Цього року цей захід – як і загалом весь конкурс – відбувалася на тлі важких та трагічних подій, що ускладнювали звичне життя та вимагали спрямування зусиль багатьох з нас на часом більш негайні та актуальні потреби, аніж підготовка та написання дослідних робіт. Імовірно, саме цім пояснюється невелика кількість учасників конкурсу, та зокрема, його «ромської» тематичної секції. З сумом та жалем на стадії планування конкурсу ми, його організатори, день від дня отримували повідомлення від наших колег зі східних областей країни про неможливість фізично доїхати до Києва для особистої участі у захисті підготовлених досліджень. Врешті-решт, з сьомі підготовлених на конкурс робіт за тематикою дослідження геноциду ромів до Києва спромоглися доїхати лише три учасника зі своїми науковими керівниками. Стосовно четвертої конкурсантки – з міста Дружківка Донецької області – організатори та члени журі «ромської» секції  вирішили спробувати зімпровізувати та влаштувати виступ та захист даної роботи за допомогою сучасних технологій комунікації – власне кажучи, по скайпу.

Роботу секції відкриває член журі М.І. Тяглий. Фото Н.Л. Соколової.Незважаючи на все вищесказане, ті роботи, що були представлені та захищалися протягом роботи секції, продемонстрували певне зростання якості дослідження, розуміння тематики та методологічних підходів до дражливої теми історії геноциду ромів, навіть у порівнянні з середнім рівнем учнівських робіт аналогічної тематики на попередньому конкурсі торік. Членами журі виступали старший науковий співробітник Інституту української археографії і джерелознавства НАН України к.і.н. Наталія Зіневич, керівник Українського центру вивчення історії Голокосту к.і.н. Анатолій Подольський, координатор проекту «Геноцид ромів (циган) в добу окупації України (1941-1944): дослідження, викладання, увічнення пам’яті» Михайло Тяглий. З програмою захисту робіт на Конкурсі, включаючи дану секцію, можна ознайомитися тут.

Представляємо та вітаємо лауреатів та переможців конкурсу за рішенням журі, а також їхніх наукових керівників:

  • Лауреат секції «Трагічна доля ромів України під час Другої світової війни» Роксана Бондарчук (м. Миколаїв). Тема роботи: «Доля ромів на території Миколаївської області». Науковий керівник – Н.Л. Соколова;
  • Третє місце на секції «Трагічна доля ромів України під час Другої світової війни» посіла робота: автор – Олександр Сургов (м. Миколаїв), тема «Параймос – циганська фуга смерті». Науковий керівник – К.М. Данилова;
  • Друге місце на секції «Трагічна доля ромів України під час Другої світової війни» посіла робота: автор – Марія Вощана (м. Дружківка Донецької обл.), тема «Боротьба циган проти нацизму (на основі документальних матеріалів)». Науковий керівник – Н.Г. Макарова;
  • Перше місце на секції «Трагічна доля ромів України під час Другої світової війни» посіла робота: автор – Роксолана Кушнірук (с. Жидичин Ківерцівського району Волинської обл.), тема «Параймос на Волині. Відтінки і пам’ять». Науковий керівник – І.М. Майданець.

Висловимо кілька вражень щодо представлених на секції робіт, а також побажання на подальшу роботу наукових керівників з учнями та підготовку роботи.

Лауреат конкурсу Р. Бондарчук та переможець секції (І місце) Р. Кушнірук. Фото Н.Л. Соколової. По-перше, в роботах спостерігається намагання зберегти дослідний баланс між загальноісторичною тематикою, контекстом та місцевим історичним матеріалом. І, звісно, будь-яка робота виграє, якщо робота презентує саме місцевий матеріал – наприклад, оригінальні свідчення очевидців (ромів або неромських свідків геноциду), публікації з місцевої преси, фото місць масових розправ з ромами або пам’ятних знаків, що були встановлені на цих місцях. Але, часто-густо буває так, що на стадії підготовки роботи вчителі з учнями не можуть знайти той самий місцевий матеріал, свідків і т.п. У такому випадку не слід відмовлятися від написання дослідження, адже написана лише на вторинній літературі робота про загальні сторінки нацистської антиромської політики, її еволюцію у Третьому райху або Румунії періоду Антонеску, порівняння різних регіонів окупованого СРСР та виконання націонал-соціалістичної антиромської програми, багато інших тем, теж вітаються організаторами конкурсу – головне, щоб робота була добре написаною та належним чином оформленою. 

Робота секції. Переможець секції (ІІІ місце) О. Сургов. Фото Н.Л. Соколової.По-друге, і у використанні відомостей з вторинної дослідницької літератури, і особливо при уведенні до наукового обігу власноруч зібраних свідчень, аудіо- або відеоінтерв’ю, особисто зібраних фото украй важливо дотримуватися правил оформлення та посилань на ці джерела. У багатьох роботах часто трапляється так, що навіть оригінальні матеріали, які були зібрані авторами робіт, подані у тексті неправильно: наприклад, до фото не зазначено місце та дата зйомки, місце зберігання; до аудіосвідчення не додана вичерпна інформація про те, хто дав свідчення та де і у якому вигляді воно зберігається, не отримано дозвіл від інформанта на використання запису розмови з ним. Все це суттєво знижує цінність роботи, і навіть якщо вони містить цікавий та цілком оригінальний матеріал, все ж, на жаль, не може претендувати на призове місце. Важливо також, аби численні додатки, які супроводжують роботу, не перевищували (як це теж інколи трапляється) обсяг основної частини та були безпосередньо пов’язані зі змістом роботи. Всі ці та багато інших методичних рекомендацій, так само як і орієнтовний перелік тем для учнівських робіт, містяться на окремому вебсайті Українського центру вивчення історії Голокосту для вивчення геноциду ромів на теренах окупованої України за адресою http://romagenocide.com.ua/

Незабаром на вебсайті проекту буде відкрито окрему сторінку «Конкурс учнівських робіт – 2014», на якій відвідувачі сайту матимуть змогу ознайомитися з повнотекстовими версіями робіт призерів секції «Переслідування та знищення ромів на теренах окупованої України під час Другої світової війни».